vineri, 15 februarie 2013

Plan de masuri...dupa 111 zile



Aprecieri si propuneri
 referitoare la "Planul de masuri pentru indeplinirea hotararilor CNR,
Alba Iulia, 26-27.10.2012 (proiect)"

APRECIERI
Proiectul Planului de masuri este elaborat cu o intarziere inacceptabila pentru a corespunde unui management eficient, avand o intarziere de 3 luni si 18 zile pana la data cand trebuie finalizat.
Documentul este elaborat de neprofesionisti si constituie o dovada concreta ca, la nivel central superficialitatea este o caracteristica a modului si stilului de lucru.
In acest context este lesne de inteles slabele rezultate obtinute in justitie, in media si in relatia cu partenerii “electorali” din cele doua scrutinuri electorale. Mai mult decat atat, aceasta intarziere exagerata in elaborarea unui plan de masuri la CNR demonstreaza fara echivoc ca nu a existat activitate sindicala sau aceasta s-a desfasurat dupa alte principii de conducere, de care nu avem stiinta. 
Intr-o stare de normalitate acest document de lucru era necesar sa se fi elaborat intr-o perioada relativ scurta de la C.N.R (max.30 zile cel mult) pentru ca activitatile stabilite sa poate fi rapid implementate prin proceduri si actiuni concrete si dinamice, inclusiv pe perioada ultimului scrutin electoral.  
Aceasta intarziere, in elaborarea Planului de masuri reflecta lipsa notiunilor de baza in ce priveste  managementul operational al SCMD care, in toata aceasta perioada a abundat doar in mesaje si comunicate “optimiste” fara nicio acoperire ori intentionat furnizate, ori in aparitii mass-media fara coerenta si pline de termeni isterici si neacademici, care au contribuit, alaturi de alte cauze, la insucceseul “Ordonantelor” mult asteptate.
Absenta oricarei conceptii coerente de actiune, a determinat o intensificare a initiativelor unor filiale si chiar membrii simpli de sindicat, de a aplica masuri proprii de comunicare si dialog cu diferiti factori politici pentru atingerea obiectivelor principale. Cum era de asteptat, lipsa unei conceptii  unitare sau de coordonare a initiativelor, uneori disperate, a unor filiale a condus si va continua sa conduca la pierderea unei “initiative firave” infiripata anul trecut, cu multe sacrificii de imagine si pierderea unui numar apreciabil de membrii de sindicat. Toate acestea au facut ca “centrul de gravitate” sa fie prea dificil si prea departe de a fi atins, (aidoma unui “pod prea indepartat”) in absenta oricarei idei coerente de actiune tip “course of  action” si in absenta “conceptiei de actiune” ce trebuia generata de “Eminenta cenusie” a SCMD cu mult timp inainte.
Orice fost ofiter de stat major stie si intelege ca, fara “conceptia comandantului” nu exista “centru de gravitate” si nici “variante de actiune ori planuri intocmite pe scenarii posibile)” pentru a face fata situatiilor.
Unul dintre  principiile esentiale ale conducerii spre success este “celeritatea” deciziilor bazate pe anallize reale si coerente. Ce fel de rapiditate in decizii avem cand, pentru elaborarea unui  proiect al Planului de masuri pentru indeplinirea hotararilor CNReste necesarr un termen de 111 de zile calendaristice.
Observatii punctuale:
1)    Documentul nu face nici o referire la Comisia de lucru pentru actualizarea STATUTULUI si R.O.F.-ului,  care trebuia sa functioneze dejar si sa prezinte in martie materialul la C.N.R-ul din aceasta luna. Sa intelegem ca nu mai are loc CDR in luna martie asa cum era stabilit?.
Din motive pe care nu le cunoastem, dar le putem imagina, si din informatiile obtinute de la colegii din alte filiale, Comisia sus amintita nu a desfasurat nicio activitate pana in present si avem pretentia ca stam in fata unui Plan de masuri serios.
2)    Documentul nu face nicio referire concreta la demersurile pentru revenirea la cuantumul pensiilor din 2010 la cei care au pensile micsorate. Care este prioritatea de baza a actiunilor sindicale?
3)    Analizind prioritatile puse de catre conducerea SCMD privind solicitarea aprobarii ordonantelor de urgent la pachet, apreciem ca nu a existat si nu exista o analiza solutiilor sau variantelor pentru a obtine ceva ma mult decat nimic. Consideram ca ar fi fost utila chiar si aplicarea unei politici a “pasilor marunti”  pentru a obtine, pentru inceput,  macar una dintre cele doua ordonante si pentru care nu era necesar niciun efort financiar.
4)    Avand in vedere lipsa de transparenta si comunicare, in ce priveste tematica discutiilor  in Comitetul Director, inclinam sa credem ca interesul conducerii de sindicat la inceput de an este deviat catre alte directii decat cele stabilite ca obiective principale ale activitatii sindicale. Ne referim in mod special la preocuparea nejustificat de aprofundata fata de aspectele financiare sau alte interne si al sprijinului unor initiative cetatenesti in defavoarea obtinerii celor doua ordonante.
5)    In continuare suntem supusi presiunii mesajelor optimiste in timp ce toata lumea vede si simte degringolada in care ne aflam. Premierul spune una, ministrul apărării alta, presedintele SCMD are “ordonantele” chiar publicate in Monitorului official ori negociaza cu FMI-ul probabil despre aspecte ale “galaxiei”, in timp ce realitatea este clara pentru toti. Acest gen haotic de management a determinat o reducere drastica a numarului de membrii de sindicat in Filiala noastra si, suntem convinsi ca si in alte Filiale, majoritatea plecand atat datorita maririi pensiei dar cei mai multi din alte motive lesne de inteles adica, pierderea increderii in capacitatea SCMD de a rezolva problema pensiilor micsorate.
6)    Constatam cu surprindere ca, la ultima intunire a CD, s-a elaborati un singur document privind interesele prioritare ale pensionarilor militari, iar celellate 10 sint de natura activitatii financiare interne. Din punctul nostrum de vedere complicam functionarea Filialelor cu proceduri numeroase si detaliate pe care unele filiale nu le pot aplica din simplu motiv ca nu au structuri specializate. Majoritatea activitatilor le desfasoara presedintii care fac munca voluntara. Conditionam achitarea cotizatiei pe acest an de publicarea cheltuielilor SCMD (valoric) in conformitate cu cele stabilite la CNR.
7)    Constatam de asemenea cu surprindere ca se desfasoara sedinte ale CD fara a cunoaste problematica (de parca ar fi secreta) iar reprezentantii Zonelor voteaza fara a avea mandatul Filialelor din component Zonelor. La ultima sedinta a CD reprezentantul Zonei NE si-a dat votul in probleme in care nu a fost mandatat, in timp ce problematica principala la care ne-a cerut puncte de vedere nu a fost concretizata in masuri. Ne intrebam, de ce? Pentru evitarea, pe viitor, a acestor situatii va rog sa ne trimiteti atributiile si responsabilitatile statutare ale reprezentantului Zonei de Nord Est.
Daca aceste atributii nu exista atunci activitatea acestor reprezentanti de Zona in cadrul CD trebuie sa inceteze imediat.
  
PROPUNERI
la
"Planul de masuri”
Planul de masuri a fost intocmit in graba, fara o analiza temeinica si fara a avea un “inventar” al problematicii complexe generate de CNR din octombrie 2012. Redactarea acestui proiect s-a facut, probabil, de catre persone fara experienta necesara pentru ca altfel:
1)    Nu ne explicam continutul capitolului III – Acordarea stimulentelor… care a avut termene in decembrie 2012 si tot in decembrie 2012 procedura a fost aprobata, probabil tacit, de catre CD, fara ca reprezentantul Zonal sa aiba si mandatul(scris) Filialei noastre.
Cum putem analiza, exprima un punct de vedere si aproba un proiect de Plan de masuri pana pe data de 15 februarie daca acesta contine masuri si proceduri dejar aprobate?.
2)    In continutul Capitolului I, punctele 2 si 3 au aceleasi termene si se refera cam la acelasi lucru dar sunt repartizate la structuri diferite, ca responsabilitate. Pur si simplu nu intelegem logica ca, Vicepresedintele coordonator Departament Juridic strange si prelucreaza(ce prelucreaza???) propunerile Filialelor iar Secretarul general intocmeste si preda prevederile din Statut si ROF catre Comisia de armonizare. Era mai simplu si rapid de rezolvat acest aspect daca propunerile Filialelor erau trimise la structura care “INTOCMESTE” pentru simplu motiv ca nu poate intocmi ceva fara o prelucrare a informatiilor. In cazul relatat nu este normal ca altcineva sa prelucreze ceea ce EU trebuie elaborez.
3)    Capitolul II,
-       punctul (1) - Completarea cu personal presupune recrutarea sau angajarea de personal in vederea completarii structurilor. Poate gasim un ofiter sau subofiter dintre sindicalisti care a lucrat in domeniul resurselor umane si il rugam sa formuleze acest punct intr-o formula aplicabila.
-       punctul(2) – verificarea activitatii filialelor nu este prevazuta de Statut si nici inlocuirea din functie a celor care au fost alesi prin vot dar…nu au desfasurat activitati in 6 luni sau care “au miscau in front”. Cine stabileste aceste proceduri si care sunt procedurile si cine are capacitatea si competenta sa constate aceste fapte?. Motivele de sanctionare a membrilor de sindicat sunt prevazute. De ce trebuie sa creem atributii unor personae care pot genera in abuzuri cand la mijloc sunt motive de ordin personal?.
4)    Capitolul IV – Termenul pentru Intocmirea si aprobarea proiectului de buget este prea scurt. Acest proiect nu are asigurat timpul necesar pentru a fi supus dezbaterii, finalizat si aprobat in intervalul de timp ramas dupa aprobarea prezentului Plan de masuri (care va fi aprobat, probabil, dupa data de 15 februarie 2013). (mai raman aprox. 8 zile de dezbatut si finalizat).
5)    Capitolul V – asteptam cu interes rezultatul “Studiului pentru sustinerea initiativei cetatenesti pentru ridicarea monumentului Unirii de la Alba Iulia.
Nu ne putem explica logica acestui “studiu” preconizat atat timp cat, prin prevederile punctului (4) din Capitolul X, se exprima necesitatea “Limitarii cheltuielilor aferente manifestatiilor publice”,  singurele mijloace de lupta sindicala eficiente la indemana. Intrebare simpla: ce este mai important pentru activitatea sindicala, resurse financiare pentru actiuni sindicale sau cheltuirea banilor pe monumente…?.
6)  Capitolul VI – trebuie eliminat – Constatam o incercare de transformare a SCMD in Societate comerciala aducatoare de venituri in timp ce obiectivele sindicale sunt prioritaren probabil, in alt context.
7) Capitolul VII – trebuie eliminat deoarece un grad militar se obtine in activitate pe baza rezultatelor muncii active si nu pe baze, de cele mai multe ori, subiective. Sunt numeroase cazuri cand au fost avansari in grad(in rezerva) cu toate ca, in perioada cat au fost activi, rezultatele muncii au fost mediocre sau generatoare de motive pentru trecerea in rezerva, cu sau fara Ordonanta 7. In aceasta situatie nu este normal ca cineva sa fie avansat doar ca vorbeste frumos in sedinte dar in realitate a fost trecut in rezerva ca incapabil de a conduce o activitate sau a comanda o structura militara.
8) Capitolul X punctul (2) – Continutul este formulat general si nu arata procedura sau caile de reducere a cheltuielilor de personal.
Exista o contradictie intre prevederile capitolului II pct.(1) care prevede completarea cu personal a departamentelor iar prin acest capitol se prevede reducera cheltuielilor – probabil prin reducerea personaluilui, in special a celui remunerat sau prin “revizuirea si recalcularea” actualelor salarii si care, va genera in mod sigur plecarea unei parti a acestei categorii de personal. Este putin probabul ca cineva sa accepte sa lucreze gratis intr-o structura unde alti colegi sunt remunerate.
9) Propunem introducerea unui capitol care sa se refere la procedura de retribuire a Presedintilor de Filiale si vecepresedintilor si secretarilor care desfasoara activitatea sindicala la domiciliu deoarece nu au sediu. Acestia platesc din buzunarul propriu accesul la serviciile internet, consumul de energie electrica, termica, apa canal si servicii publice de telefonie si salubritate. Cuantumul retributiei pentru acestia sa reprezinte 75-80% din retributia celor de la sediul central deoarece nimeni nu mai lucreaza in tara asta fara a fi remunerat. Justificam aceasta propunere prin faptul ca, atat timpcat exista atributii si responsabilitati remunerate la nivel central atunci, pentru aceeasi activitate desfasurata in filiale, cei care muncesc trebuie platiti, pentru a-si putea completa si acestia veniturile la pensia micsorata.
10) Publicarea pe pagina centrala a SCMD a situatiei generale(numeric si nominal) privind stadiul actiunilor in justitie pentru toti membrii de sindicat. Raspunde Consilierul Juridic al SCMD.
11)  Eleborarea unui calendar al intalnirilor cu, ministrii ApN, MAI, si directorul SRI si stabilirea de masuri concrete si transparente in ce priveste perspective revenirii la cuantumul pensiilor din 2010 la cei carora li s-au redus pensile. Raspunde presedintele SCMD.

ALTE PROPUNERI DE MASURI CARE SA FIE INTRUDUSE IN PLAN
Elaborarea Strategiei de actiune a SCMD,avand ca termene de actiune rezolvarea, în regim de urgenţă(imediat), pe termen scurt (3 -12 luni) si mediu(1-4ani). In acest sens, apreciem ca este util se se desfasoare urmatoarele activitati:
1.     Pe termen scurt
1.1.   In regim de urgenţă:
a) Întâlnirea conducerii S.C.M.D. şi a reprezentantilor regionali cu ministrul Apararii Naţionale pentru a cunoaşte exact poziţia acestuia în problema pensionarilor militari(promovarea O.U. G. privind revenirea la cuantumul pensiei din decembrie 2010, conform propunerilor colegilor din Filiala1 Pitesti, anularea prevederilor legislative privind cumulul pensiei cu salariu, promovarea proiectului de lege cu referire la pensiile militare.
b) Solicitarea unei întalniri cu premierul Victor Ponta a delegaţiei prezentate mai sus alături de  ministrul Apărării în urma careia să se emita un comunicat cu termenele exacte de rezolvare a promisiunilor avansate încă de anul trecut,
c)  într-o perioada de maximum 3-4 zile de la luarea unei decizii in acest sens, presedintele SCMD sa formuleze conceptia de actiune imediata si, pe aceasta baza,  fiecare filiala sa formuluze puncte de vedere proprii privind, centrul de gravitate, obiectivele complementare, cursul actiunilor pe directii de actiune si reperele pentru intocmirea planurilor in doua sau trei variante.
d) Coagularea propunerilor din filiale si formularea unui concept propriu privind actiunile imediate. Produsul acestui demers trebuie realizat in 2-3 zile de catre un colectiv format din ofiteri care au deprinderi stat majoristice de analiza si planificare activitati. Acestia trebuie sa lucreze impreuna si nu disparat astfel incat decidentul sa obtina cu celeritate adeziunea presedintilor de filiale si sustinerea proiectelor de Planuri in sedinta Comitetului Director.
e)  Stabilirea sau nominalizarea unui Purtator de cuvant al SCMD, prin persoana unui vicepresedinte sau o persoana cu abilitati de comunicare si interzicerea, sub aspectul sanctiunii, oricarei interventii in presa sau public, a altor persoane, la nivel central. Numeroasele interventii si comentarii publice pe diferite forumuri de discutii ale Lt.col(r) Rinciog Dumitru, inclusiv la adresa unor presedinti de filiale sau membrii de sindicat, a alimentat de multe ori o polemica ce a condus in majoritatea situatiilor la afectarea imaginii noastre si crearea unei stari de nemultumire din partea mea si a unui  numar important de membrii.
f)   Toate iesirile in public ale presedintelui si vecepresedintilor ori a presedintilor de filiale si zone sa fie precedate de o informarea prealabila membrilor si a populatiei asupra acestor aparitii in scopul cresterii cotei de audienta a SCMD si informarea corecta a oamenilor.
g) Stabilirea grupurilor de contact din cadrul sindicatului cu toate instituţiile statului, ministere, asociaţii sindicale, etc. în scopul consultării şi conlucrării pentru susţinerea demersurilor pe care urmează să le promovăm.
 1.2.   Pe termen scurt(3-12luni):
a)    Stabilirea elementelor pentru elaborarea unor planuri tip “Contingency plann” astfel incat sa nu mai fim luati prin surprindere. In acest sens consider ca este necesar realizarea unei baze de date privind punctele de contact si alte conexiuni cu partenerii de dialog sau persoane si structuri politice locale, presa etc, mentinand astfel deschise canalele de comunicare cu potentialii aliati si parteneri de dialog si actiune.
b)    La nivel central al sindicatului, in Bucuresti, sa se formeze “un stat major” sau un “centru operativ” pentru gestionarea oricarei crize, format din ofiteri de operatii cu deprinderi de planificatori” care sa lucreze ca un “Stat major interarme” avand la dispozitie informatiile in dinamica lor si resursele necesare.
c)     Intocmirea si publicarea unui plan de masuri “de avarie” pe termen mediu privind actiunile SCMD, ca reactie la nerespectarea a prevederilor acordurilor, protocoalelor si promisiunilor Guvernului prin vocea Primului ministru.
d)    Presedintele SCMD, dupa consultarea vicepresedintilor si sefilor de Departamente sa faca public personal motivele tuturor esecurilor in justitie si in relatia cu aliatii electorali fara a justifica cu invective la adresa unor colegi sau acte de tradare. Nu este normal ca, un Grup independent de colegi (Grupul de la Cluj) sa obtina succese in justitie si care au determinat modificari chiar si de moment ale legislatiei HG375 iar SCMD, prin casele de avocatura, sa nu obtina mai nimic in cea mai mare parte a cazurilor.
e)     Dimensionarea ori construirea bugetului SCMD astfel ca principalul efort financiar  sa fie indreptat catre organizarea activitatilor planificate sau prognozate. Acest lucru presupune stoparea imediata sau reducerea ori reesalonarea balantei de plati a cheltuielilor destinate, inclusiv reducerea retributiilor angajatilor “militari si civili” ai SCMD. In fond avem aceleasi interese si scopuri si desfasuram, in mare parte, aceleasi atributii fara ca cei din teritoriu sa fie remunerati.
f)      Organizarea unui “camp de presiune” coerent, bazat pe un tipar stabilit de conducerea sindicatului si directionarea simultana a acestuia, in toate judetele, catre toti factorii politici si ai administratiei locale, inclusiv catrea aliatii din strainatate (daca exista) folosind toate canalele de comunicare si relatiile la dispozitie.
g)    Intarirea legaturilor cu corpul de cadre activ si folosirea tuturor formelor de relatii si legaturi pentru sensibilizarea acestora fata de situatia rezervistilor militari.
h)    Reluarea legaturilor si organizarea unor intalniri cu reprezentantii ANCMRR, Federatii si Organizatii ale militarilor, la toate nivelurile. Realizarea unor protocoale de colaborare pe domenii diverse si mai ales cel al interesu`lui comun cu aceste structuri legale. Este inadmisibil sa nu poti coabita in atingerea unor obiective asemanatoare dor pe motive bazate pe orgolii. Daca la nivel local acest lucru este posibil atunci exista, in mod sigur, destule oportunitati si la nivel central fie ele si de natura istorica, culturala, sportive sau ajutor reciproc in toate domeniile.
i)       Realizarea unor canale de comunicare integrate intre filiale, intre filiale si sediul central si intre filialele din cadrul Zonelor astfel incat acele motive de confidentialitate, neintemeiate de cele mai multe ori, sa nu mai fie o bariera in calea comunicarii.
 2.  Pe termen mediu(1-3ani):
a) menţinerea în permanenţă a legăturii cu M.ApN, MAI si SRI. în scopul promovării iniţiativelor legislative referitoare la protecţia membrilor de sindicat, revendicărilor sindicale etc.
b) stabilirea si dezvoltarea contactelor şi realizarea acordurilor cu alte asociaţii sindicale, nationale si internaţionale.
c)  menţinerea si dezvoltare contactelor si legaturilor cu partidele politice în scopul susţinerii argumentelor tuturor demersurilor sindicale,etc.

Revenim cu propunerea ca acest fel de documente sa fie concepute, redactate si promovate de oameni cu experienta de stat major la nivel cel putin Batalion, Divizion cu rang de unitate sau similar avand un minima experienta in domeniu.

Col(r) Marian DUMITRESCU
Presedinte, Filiala Campulung Moldovenesc